powikłania po sterydoterapii

Powikłania okulistyczne po sterydoterapii

Wpływ sterydów na schorzenia okulistyczne

Długotrwałe stosowanie sterydów może wiązać się z pewnym ryzykiem powikłań okulistycznych. Steroidy są potężnymi lekami przeciwzapalnymi, które mogą być skuteczne w leczeniu różnych schorzeń takich jak choroby autoimmunologiczne, np. RZS, ale jednocześnie mogą prowadzić do niekorzystnych skutków ubocznych ogólnych i miejscowych.

Z racji posiadanej wiedzy zajmę się powikłaniami ze strony narządu wzroku.

  • Jednym z najpoważniejszych powikłań jest wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego, co może prowadzić do rozwoju jaskry. Steroidy mogą wpływać na równowagę produkcji i odpływu płynu wewnątrz oka, co skutkuje zwiększonym ciśnieniem w gałce ocznej. Wysokie ciśnienie wewnątrzgałkowe może uszkadzać nerw wzrokowy i prowadzić do postępującej utraty wzroku.
  • Innym powikłaniem jest zaćma, czyli zmętnienie soczewki oka. Steroidy mogą wpływać na metabolizm wewnątrz soczewki, co powoduje jej zmętnienie. Zaćma prowadzi do pogorszenia wzroku i konieczności interwencji chirurgicznej w celu usunięcia zmętniałej soczewki.
  • Dodatkowo, długotrwałe stosowanie sterydów może osłabić układ odpornościowy oka, co zwiększa ryzyko infekcji. Infekcje oczu, takie jak zapalenie spojówek, mogą być częstsze u osób stosujących sterydy.
  • Innym powikłaniem jest zespół suchego oka. Steroidy mogą hamować produkcję łez, co prowadzi do uczucia suchości, pieczenia i dyskomfortu oczu.

Ważne jest, aby pacjenci stosujący ogólnie sterydy byli regularnie monitorowani przez lekarza okulistę w celu oceny ewentualnych powikłań. jeżeli potrzebujesz pomocy lekarza okulisty lub konsultacji okulistycznej w Krakowie zapraszam do KONTAKTU.

Lekarz okulista Kraków

Call Now Button