Błona nasiatkówkowa

błona nasiatkówkowa

Błona nasiatkówkowa jest to patologiczna cienka włóknista zmiana rozwijająca się na lub powyżej powierzchni siatkówki szczególnie w plamce. Gdzie, znajduje się największe skupisko komórek odbierających wrażenia wzrokowe i która, w znaczący sposób odpowiada za ostrość wzroku i centralne pole widzenia niezbędne do prawidłowego czytania pisania czy, jazdy samochodem. Błona obkurczając się powoduje fałdowanie się siatkówki, czasem obrzęk i w efekcie pogorszenie widzenia.

Przyczyny błony nasiatkówkowej

Najczęściej błona nasiatkówkowa rozwija się samoistnie bez uchwytnej przyczyny. Jednakże, może wystąpić wtórnie przy m.in. retinopatii cukrzycowej, zapaleniu błony naczyniowej, urazie, zaburzeniach naczyniowych siatkówki,  zwyrodnieniu barwnikowemu, po fotokoagulacji siatkówki, a także pooperacyjnie m.in. po witrektomii.

Najczęstsze objawy:

• krzywienie obrazu,
  • pogorszenie ostrości wzroku,
  • dwojenie,
  • rozmazane  i zniekształcone widzenie tzw. metamorfopsje

Jak lekarz stawia diagnozę:

Lekarz może potwierdzić diagnozę badając dno oka za pomocą wziernika lub lampy szczelinowej. Pomocniczym badaniem może być optyczna koherentna tomografia( OCT) siatkówki w której, ukazuje obecność dodatkowej warstwy – odblasku na siatkówce oraz często jej pogrubienie.

Operacja błony nasiatkówkowej na NFZ

Leczenie operacyjne błony nasiatkówkowej

przyczyny błony nasiatkówkowejNajczęściej w przypadku bezobjawowych lub skąpo objawowych pacjentów zaleca się obserwacje i regularne kontrole u okulisty.

W przypadkach zaawansowanych wskazane jest leczenie chirurgiczne, polegające na wykonaniu zabiegu operacyjnego witrektomii. Podczas operacji witrektomii wykonuje się trzy nacięcia twardówki przez które, wprowadza się do wnętrza gałki ocznej narzędzia chirurgiczne, którymi usuwa się ciało szkliste oraz błonę nasiatkówkową. Efektem operacji jest zmniejszenie lub całkowita eliminacja objawów i finalnie poprawa ostrości wzroku. Zabieg ten jest przeprowadzany bez kolejki i refundowany przez NFZ.