Odwarstwienie siatkówki

odwarstwienie siatkówki

Jest to stan nagły w okulistyce, który nieleczony może doprowadzić do ślepoty. Odwarstwienie siatkówki to schorzenie oka w którym siatkówka – najbardziej wewnętrzna warstwa oka, odpowiedzialna za odbiór i przetwarzanie bodźców świetlnych oddziela się od naczyniówki – warstwy położonej bezpośrednio pod nią.

Odwarstwienie siatkówki oka – objawy

Objawy uzależnione są od przyczyny, czasu trwania choroby oraz od rozległości odwarstwionej siatkówki; Najczęściej rozpoczyna się nagłym pojawieniem się dużej ilości „mętów” , drobnych czarnych lub czerwonych kropek w polu widzenia. Jeżeli odwarstwienie powstaje podczas pociągania przez odłączające się ciało szkliste (PVD) dodatkowo pojawiają się błyski.

Pojawienie się ciemnej lub czarnej zasłony przed okiem świadczy już o odwarstwieniu siatkówki Często pierwsze objawy pozostają niezauważone do momentu pojawienia się znacznego ubytku w polu widzenia.

Odwarstwienie siatkówki oka

Leczenie chorób siatkówki oka

Odwarstwienie siatkówki oka – przyczyny

Jeśli pomiędzy siatkówką a ciałem szklistym istnieje silne połączenie, odłączenie ciała szklistego może spowodować pociągnięcie siatkówki i jej przedarcie. Wówczas z wnętrza gałki ocznej pod siatkówkę przedostaje się płyn, który odwarstwia siatkówkę. Jedynym sposobem leczenia odwarstwienia siatkówki oka jest zabieg operacyjny witrektomii. Zabieg ten ten jest refundowany przez NFZ.

Operacja odwarstwienia siatkówki oka na NFZ