Jaskra

glaucoma

Jaskra – Glaucoma

Jaskra to choroba, w której dochodzi do uszkodzenia nerwu wzrokowego oraz komórek zwojowych siatkówki, a co za tym idzie do postępującego ograniczenia pola widzenia, pogorszenia i utraty wzroku.

Objawy:

• Jaskra jest chorobą, która początkowo przebiega bezobjawowo;
  • Okresowo mogą występować bóle oka lub dyskomfort związane z podwyższonym ciśnieniem wewnątrzgałkowym;
  • Charakterystyczne ubytki w polu widzenia zazwyczaj pojawiają się stopniowo. Początkowo w postaci pojedynczego mroczka w górnej części, który następnie obejmuje całą górną połowę pola widzenia, pozostawiając lunetowe widzenie centralne. Następnie stopniowo dochodzi do utraty pola widzenia w dolnej połowie od strony nosa, oraz widzenia centralnego. Najdłużej utrzymuje się szczątkowe widzenie w obrębie „wyspy” od skroni;
  • Pierwszą manifestacją choroby może być, tak zwany, ostry atak jaskry. Jest to stan nagły, który może doprowadzić do szybkiej i nieodwracalnej utraty wzroku. Wynika on z gwałtownego wzrostu ciśnienia wewnątrzgałkowego na skutek nagłego zamknięcia drogi odpływu cieczy w kącie przesączania. Wartości ciśnienia dochodzą wtedy nawet do 50-60mmHg. Pojawiają się charakterystyczne objawy, jak silny ból oka i głowy, nudności i wymioty. Wokół źródeł światła widać tęczowe koła . Okulista w badaniu stwierdza znaczne obniżenie ostrości wzroku, zadrażnienie spojówki, obrzęk rogówki. Źrenica jest poszerzona, czasem traci swój okrągły kształt i nie reaguje na światło.

Przyczyny jaskry

Głównym czynnikiem, ale nie jedynym, powodującym tą chorobę jest podwyższone ciśnienie wewnątrzgałkowe. Dochodzi do zaburzenia w prawidłowym krążeniu płynu komorowego w oku.

Naukowcy wyróżnili grupę czynników ryzyka, które mogą sprzyjać zachorowaniu. Należą do nich:

• występowanie jaskry w rodzinie;
  • wiek powyżej 40 roku życia;
  • choroby układu sercowo-naczyniowego (nieuregulowane nadciśnienie tętnicze, zaburzenia krążenia obwodowego, niedociśnienie);
  • choroby ogólnoustrojowe np. :cukrzyca;
  • migrena, bóle głowy;
  • wysokie wady wzroku (nadwzroczność, krótkowzroczność);
  • przewlekłe choroby i urazy gałki ocznej;
  • przewlekła sterydoterapia.

Leczenie jaskry Kraków

Operacja jaskry

Diagnostyka jaskry
Dla postawienia diagnozy lekarz musi przeprowadzić szereg badań.

W trakcie gonioskopii ( badaniu specjalną soczewką zakładaną na oko) okulista ocenia kąt tęczówkowo-rogówkowy, jego strukturę, szerokość oraz obecność wszelkich nieprawidłowości. W zależności od budowy kąta wyróżniamy jaskrę otwartego i wąskiego kąta. Wziernikowaniem bezpośrednim lub pośrednim soczewką Volka okulista bada dno oka. Istotnym elementem diagnostyki jaskry jest pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego.

Charakterystyczne zmiany w wyglądzie tarczy nerwu wzrokowego są typowe dla wszystkich postaci jaskry. Istotnym elementem diagnostyki jaskry jest pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego. Dla postawienia rozpoznania niezbędne jest badanie pola widzenia – perymetria. Dostępne są również metody wczesnej diagnostyki takie jak: optyczna tomografia komputerowa (OCT), badanie HRT, GDX, w których ocenia się morfologię tarczy nerwu wzrokowego oraz zaawansowanie uszkodzenia włókien nerwowych. Dla oceny przedniego odcinka oka wykorzystywane jest badanie UBM.

­Leczenie zachowawcze i operacyjne jaskry

Jaskra jest chorobą przewlekłą i nieuleczalną. Nieleczona prowadzi do utraty wzroku. Terapia ma na celu zahamowanie uszkodzenia nerwu wzrokowego. Najistotniejszym elementem leczenia jest obniżenie ciśnienia wewnątrzgałkowego do takiego poziomu, przy którym progresja zmian jaskrowych zostaje zahamowana lub maksymalnie spowolniona. Do tego celu wykorzystuje się leczenie farmakologiczne w postaci kropli do oczu, zabiegi laserowe oraz zabiegi chirurgiczne.

Profilaktyka jaskry
Regularne wykonywanie profilaktycznych, okresowych badań wzroku, których częstotliwość uzależniona jest od wieku i występowania dodatkowych czynników ryzyka. Bardzo istotne jest przy jaskrze wąskiego kąta, aby zapobiec ostremu zamknięciu kąta i powstaniu ostrego ataku jaskry, wykonać irydotomię laserową. Irydotomia laserowa jest to wytworzenie wiązką laserową w tęczówce połączenia między tylną i przednią komorą oka.

Wczesne rozpoznanie i właściwe leczenie może skutecznie zapobiec ślepocie.