Wady wzroku

wady wzroku

Pojawienie się zaburzeń widzenia zawsze powinno prowadzić do postawienia pytania o ich przyczynę. Mogą być związane z wadą wzroku, a mogą być pierwszym objawem schorzenia oka. Większość przypadków niewyraźnego widzenia jest spowodowane przez wady wzroku, które powodują niewłaściwe ogniskowanie się wiązki światła przed lub za siatkówką.

W takim przypadku odpowiednia korekcja soczewkami okularowymi, szkłami kontaktowymi lub zabiegiem operacyjnym powinna przynieść poprawę.

Laserowe Operacje Wady Wzroku

Zabiegi Operacyjne Kraków

KRÓTKOWZROCZNOŚĆ – MYOPIA to wada wzroku w której równoległe promienie ogniskowane są przed siatkówką.

Rodzaje krótkowzroczności:

• Krótkowzroczność osiowa: występuje najczęściej, polega na zbyt długiej osi gałki ocznej. Rozwija się zwykle w okresie dojrzewania, narasta stopniowo do czasu ukończenia wzrostu oka;
  • Krótkowzroczność krzywiznowa: soczewkowa lub rogówkowa. Związana jest ze zbyt dużym załamywaniem promieni przez soczewkę lub rogówkę w stosunku do długości gałki ocznej.

Objawy:

• zamglone widzenie do dali;
  • lepsze widzenie z bliska;
  • mrużenie oczu przy patrzeniu w dal lub na szczegóły.

Krótkowzroczność korygujemy soczewkami minusowymi. Ważne jest całkowite wyrównanie wady wzroku. U części pacjentów przeprowadza się również zabiegi chirurgiczne pozwalające wyeliminować konieczność noszenia okularów.

Narastająca krótkowzroczność u dorosłych może być pierwszym objawem cukrzycy lub zaćmy.

NADWZROCZNOŚĆ – HYPEROPIA to wada wzroku w której równoległe promienie ogniskowane są za siatkówką.

Rodzaje nadwzroczności:

• Nadwzroczność osiowa – gdy gałka oczna jest zbyt krótka;
  • Nadwzroczność krzywiznowa: soczewkowa lub rogówkowa skupia promienie za siatkówką.

Objawy:

• dobre widzenie do dali;
  • przejściowe lub stałe zamglenie widzenia do bliży;
  • przewlekle napięta akomodacja, może wywołać takie objawy jak: bóle oczu, głowy, łzawienie, szybkie męczenie wzroku podczas pracy z bliska.

Objawy zależą od wieku i wielkości wady. U młodych osób z mała wadą dolegliwości mogą nie występować z uwagi na dużą zdolność akomodacji młodego oka.
Zdolność akomodacji zmniejsza się z wiekiem.

Nadwzroczność korygujemy soczewkami plusowymi.

Nagłe pojawienie się nadwzroczności może być objawem innych chorób, związanych z osiowym skróceniem gałki ocznej np.; uniesienie siatkówki w przebiegu zmian patologicznych plamki żółtej

ASTYGMATYZM (NIEZBORNOŚĆ) – to wada wzroku w której równoległe promienie ogniskowane są w dwóch różnych punktach przed lub za siatkówką.

Rodzaje niezborności (astygmatyzmu):

• astygmatyzm prosty :krótkowzroczny lub nadwzroczny;
  • astygmatyzm złożony krótkowzroczny lub nadwzroczny –,dodatkowo astygmatyzmowi towarzyszy wada sferyczna o tym samym znaku;
  • astygmatyzm mieszany – obecność krótkowzroczności w jednej osi, a nadwzroczności w osi prostopadłej.

Wyróżnia się astygmatyzm rogówkowy lub astygmatyzm soczewkowy.
Podział ze względu na oś cylindra wyróżnia się: astygmatyzm prosty, odwrotny i skośny.

Objawy:

• niezależne od wieku zamglone widzenie do dali lub bliży;
  • objawy olśnienia;
  • mrużenie oczu;
  • możliwe bóle głowy.

Astygmatyzm koryguje się soczewkami cylindrycznymi okularowymi , szkłami kontaktowymi lub operacyjnym zabiegiem refrakcyjnym.

Pojawienie się astygmatyzmu u osoby dorosłej może być pierwszym objawem stożka rogówki.

STARCZOWZROCZNOŚĆ – PRESBYOPIA – to utrata zdolności oka do ostrego widzenia z bliskiej odległości. Najczęściej pojawia się po 40 roku życia i jest związana z malejącym zakresem akomodacji. Jest to proces związany z wiekiem.

Akomodacja jest to zdolność oka do ostrego widzenia z różnych odległości. Jest możliwa dzięki pracy mięśnia rzęskowego, który zmienia kształt soczewki, a poprzez zmianę kształtu jej moc.

Objawy:

• początkowym objawem jest odsuwanie od oczu gazety ,przedmiotu dla jego wyraźnego widzenia;
  • w późniejszym etapie wszystkie przedmioty znajdujące się blisko są niewyraźne.

Starczowzorczność korygujemy soczewkami okularowymi, szkłami kontaktowymi lub zabiegiem operacyjnym.

Uwaga!