Gradówka

Jęczmień oka

Gradówka

gradówka

Gradówka to niewielki guzek umiejscowiony na górnej powierzchni powieki. Nie jest on bolesny ani drażliwy i może utrzymywać się przez kilka tygodni.

Objawy gradówki

Gradówka to niebolesne lub mało bolesne zgrubienie powieki. Początkowo może przypominać jęczmień a następnie przybiera formę powoli rosnącego guzka zlokalizowanego w górnej lub dolnej powiece. Towarzyszy mu czasem nieznaczny obrzęk lub zaczerwienienie powieki.

Przyczyny i diagnostyka  gradówki

Gradówka to przewlekłe zapalenie łojowego gruczołu tarczkowego (gruczołu Meiboma). Wywołane jest przez zaczopowanie ujścia gruczołu , zaleganie wydzieliny i wtórnym bakteryjnym zakażeniu. Przyczyną może być również nieleczony jęczmień . Ryzyko wystąpienia gradówki jest zwiększone u osób chorujących na trądzik różowaty i łojotokowe zapalenie skóry.

Należy zgłosić się do okulisty, który na podstawie podstawowego badania okulistycznego ustali diagnozę.

Leczenie gradówki

Usunięcie gradówki Kraków

Początkowo lekarz może zalecić zachowawcze leczenie miejscowe. Stosuje się wtedy maści i krople z antybiotykami, aby zapobiec zakażeniu bakteryjnemu. Wskazane są ciepłe, suche okłady. Jeżeli takie leczenie nie przynosi rezultatów, gradówkę należy usunąć chirurgicznie. Jest to zabieg przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym, polegający na odwróceniu i małym nacięciu powieki od strony wewnętrznej oraz usunięciu zalegających mas wraz z torebką gradówki. Po zabiegu, na kilka godzin, zakłada się opatrunek na powiekę. Przez następne kilka dni należy nakładać do oka operowanego maść z antybiotykiem.

Profilaktyka gradówki

Leczenie stanów zapalnych skóry twarzy (trądziku różowatego, zapalenia łojotokowego). Odpowiednia higiena brzegów powiek.

Uwaga!