Zapalenie brzegów powiek

zapalenie brzegów powiek

Podrażnienie powiek, czyli zapalenie brzegów powiek, to częste zaburzenie, w którym zmienione chorobowo powieki stają się zaczerwienione, a wokół ich brzegów gromadzi się wydzielina.

Zapalenie brzegów powiek – jest najczęstszym stanem zapalnym powiek. Lokalizuje się w wolnej części powiek, gdzie rosną rzęsy. Jest to schorzenie przewlekłe, trudne do leczenia powodujące uciążliwe dolegliwości ze strony narządu wzroku.

Objawy zapalenia brzegów powiek: zaczerwienienie i pieczenie powiek, łuszczenie się skóry powiek przy nasadzie rzęs, łzawienie, uczucie” ciała obcego”,  zespół suchego oka oraz „czerwone oko”.

Powikłaniem przewlekłego procesu są: nawracające jęczmienie i gradówki, wypadanie i nieprawidłowy wzrost rzęs oraz schorzenia „powierzchni oka”.

Leczenie nużeńca Kraków

Jakie są przyczyny zapalenia brzegów powiek oka?

Do zapalenia brzegów powiek dochodzi głównie w wyniku zakażeń bakteryjnych, nieleczonych wad wzroku, alergii, wszelkich procesów miejscowych i ogólnych prowadzących do dysfunkcji gruczołów łojowych Meiboma np trądzik różowaty, łojotokowe zapalenie skóry a także pasożyty – nużeniec bytujący w mieszkach włosowych.

Kiedy powinniśmy się zgłosić do lekarza?
Powinniśmy szukać pomocy specjalisty w momencie gdy standardowe zabiegi higieniczne powiek nie przynoszą efektu i ulgi w dolegliwościach. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie kilku informacji które pomogą lekarzowi w postawieniu diagnozy i leczeniu: jak długo trwają dolegliwości, czy występują sezonowo i są uzależnione od pory dnia, jakie mam schorzenia ogólne, jakie przyjmuję leki ogólnie i miejscowo.

Na czym polega procedura diagnostyczna?

Lekarz wykonuje w gabinecie standardowe badanie okulistyczne – badanie ostrości wzroku, badanie w lampie szczelinowej itp. Dodatkowo diagnostykę można poszerzyć o wymaz z oka lub pobranie rzęs jeżeli podejrzewamy iż przyczyną jest pasożyt – nużeniec.

Leczenie zapalenia brzegów powiek oka

Ogromną rolę w leczeniu ma odpowiednia higiena powiek

• przemywanie odpowiednimi preparatami dostępnymi w aptekach
  • masaż powiek i ciepłe okłady

Ważna jest również odpowiednia dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe. W zależności od przyczyny stosuje się krople i maści zawierające antybiotyki i sterydy. Możliwe jest również podanie leku bezpośrednio do gruczołu łojowego. Stany zapalne wywołane przez schorzenia ogólne wymagają leczenia przez odpowiedniego specjalistę.