Zakrzep żyły siatkówki

zakrzep żyły siatkówki

Stan ten powstaje, gdy żyła zapewniająca odpływ krwi z siatkówki w oku zostaje zablokowany przez zakrzep. Jest to schorzenie o podłożu naczyniowym.

Wyróżniamy dwa typy tej choroby:

• z niedokrwieniem,
  • bez niedokrwienia.

Zakrzep żyły siatkówki – Objawy i Leczenie

Laserowa terapia zakrzepu oka

Zakrzep żyły środkowej siatkówki nagle i bezboleśnie prowadzi do pogorszenia widzenia lub ubytków w polu widzenia a w ekstremalnych przypadkach do całkowitej ślepoty. Objawy zależne są od obszaru który zaopatruje zamknięte przez zakrzep naczynie.

Przyczyny i czynniki ryzyka zakrzepu żyły siatkówki

Głównymi czynnikami ryzyka zakrzepu żył siatkówki są między innymi: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca naczyń, cukrzyca, zaburzenia krzepnięcia krwi. Niektóre warunki miejscowe panujące w oku również mogą doprowadzić do zakrzepicy żył siatkówki i obejmują: zapalenie naczyń siatkówki oraz wysokie ciśnienie wewnątrzgałkowe.

Zakrzep żyły siatkówki – Diagnostyka

Rozpoznanie opiera się na badaniu okulistycznym poszerzonym o angiogrfię fluoresceinową siatkówki. Patologia ta może dotyczyć  żyły środkowej siatkówki lub żył obwodowych siatkówki.

Leczenie zakrzepu żyły siatkówki

Leczenie początkowego stadium zakrzepu żyły siatkówki polega na podaniu miejscowym i ogólnym leków takich jak: sterydy, leki przeciwzakrzepowe, leki naczyniowe czy streptokinazę. Niestety często leczenie to jest nieskuteczne.

Po wykonaniu angiografii fluoresceinowej w zależności od rodzaju zmian wywołanych przez zakrzep, aby zapobiec rozwojowi patologicznego unaczynienia, wykonujemy fotokoagulację laserową siatkówki.

Zniszczenie obszarów niedotlenionych siatkówki przez hamowanie w ten sposób rozwoju patologicznych naczyń (neowaskularyzacji) przeciwdziała rozwojowi jaskry krwotocznej – bardzo ciężkiemu powikłaniu.