Suche oko

suche oko

Suche oko to schorzenie oczu wywołane niedostatecznym wydzielaniem łez lub nadmiernym parowaniem filmu łzowego.

Objawy suchego oka

Do typowych objawów zespołu suchego oka należy uczucie suchości, swędzenie, pieczenie, uczucie piasku lub ciała obcego pod powiekami i łzawienie. Może pojawić się zaczerwienie, a nawet ból. Objawy narastają w ciągu dnia. Chorobie może towarzyszyć gromadzenie się wydzieliny w kącikach oka. Postępujące uszkodzenie powierzchni oka nasila dyskomfort oraz powoduje światłowstręt. Zazwyczaj choroba dotyczy obu oczu jednocześnie.

Przyczyny zespołu suchego oka

Zespół suchego oka jest schorzeniem spowodowanym przez niedostateczne wydzielanie łez lub nieprawidłowy skład filmu łzowego. Mruganie rozprowadza łzy po powierzchni oka, dlatego czynności związane z obniżeniem częstotliwości mrugania mogą nasilać objawy. Należą do nich: długotrwałe czytanie, jazda samochodem, oglądanie telewizji, praca przy komputerze. Niekorzystne warunki środowiskowe, wietrzne, suche, zanieczyszczone powietrze (zakurzenie i zadymienie pomieszczeń), klimatyzacja również przyczyniają się powstawaniu i nasilaniu symptomów suchego oka. Zespół suchego oka jest schorzeniem spowodowanym przez niedostateczne wydzielanie łez lub nieprawidłowy skład filmu łzowego.

Zespół może rozwinąć się w wyniku noszenia soczewek kontaktowych lub jako powikłanie wynikające z długotrwałego i częstego stosowania kropli do oczu zawierających konserwanty. Kobiety z zaburzeniami hormonalnymi w okresie przekwitania, ciąży, stosujące doustną antykoncepcję są bardziej podatne na rozwinięcie się choroby. Zespół suchego oka może towarzyszyć schorzeniom ogólnoustrojowym takim jak np.: cukrzyca oraz przyjmowaniu niektórych leków.

Diagnostyka zespołu suchego oka

Ocena objawów jest kluczowym elementem dla postawienia rozpoznania. Okulista po przeprowadzeniu podstawowego badania okulistycznego może poszerzyć diagnostykę o badanie wydzielania łez – test Schrimmera a także BUT – czas przerwania filmu łzowego.

Leczenie Suchego Oka

U większości osób objawy suchego oka mają charakter przewlekły i wymagają stałego leczenia. Leczenie suchego oka polega przede wszystkim na uzupełnianiu filmu łzowego poprzez dostarczanie środka zwilżającego w postaci preparatów typu „sztuczne łzy. Jedną z inwazyjnych metod leczenia zespołu suchego oka jest zabieg zamknięcia punktów łzowych. Można również zamknąć je tymczasowo na okres kilku miesięcy zatyczkami punktów łzowych.

Schorzenie nieleczone może prowadzić do powikłań – mogą pojawić się punktowe ubytki w obrębie nabłonka rogówki, drobne erozje, nadkażenia bakteryjne. W najcięższych przypadkach może dojść do owrzodzeń i trwałych przymgleń prowadzących do powstania blizn rogówki.

Jeżeli potrzebujesz konsultacji okulistycznej w Krakowie umów się na wizytę w naszym gabinecie okulistycznym. Przyjmujemy wszystkich pacjentów z Trójmiasta oraz z Małopolski. Przeprowadzone badanie wzroku pozwoli szybko stwierdzić czy posiadasz objawy suchego oka. W przypadku stwierdzenia schorzenia jakim jest suche oko leczenie podejmie nasz lekarz okulista i zaproponuje najlepsze rozwiązanie problemu tego schorzenia.