Czerwone oko

czerwone oko

Czerwone oko jest częstym objawem budzącym niepokój. Jest wiele czynników które mogą prowadzić do takiego stanu. Objaw czerwonych oczu jest najczęściej związany z przekrwieniem powierzchownych naczyń spojówek.

Pojawia się ono przy stanach zapalnych toczących się nie tylko w spojówkach, lecz również w bezpośredniej okolicy – na brzegach powiek, na rogówce, w twardówce i nadtwardówce, a także we wnętrzu gałki ocznej – np.: zapaleniu tęczówki i ciała rzęskowego.

Przyczyny czerwonego oka

Najczęściej spotykane jest alergiczne zapalenie spojówek, wywołane przez reakcję nadwrażliwości organizmu na pyłki roślin, sierść czy roztocza. Zapalenie spojówek może być też spowodowane przez szereg innych czynników, tak jak substancje drażniące, zanieczyszczone powietrze, soczewki kontaktowe, brak snu i przemęczenie, przewlekłe stosowanie kropli do oczu zawierających konserwanty.

Osoby cierpiące na zespół suchego oka są szczególnie podatne i często doznają okresowego zaczerwienienia oczu. Zapalenie spojówek może być również wywołane takimi patogenami jak bakterie czy wirusy. W tych przypadkach oprócz zaczerwienienia oczu pojawiają się inne objawy, jak łzawienie, obecność wydzieliny, pieczenie, uczucie piasku pod powiekami a czasem światłowstręt.

Leczenie Czerwonego Oka

Do najczęstszych stanów zapalnych powiek, które wywołują zaczerwienienie gałki ocznej zalicza się gradówkę, jęczmień oraz zapalenie brzegów powiek.

Ostry atak jaskry jest stanem naglącym w okulistyce, który również może prowadzić do objawów czerwonego oka. W trakcie ataku dochodzi do znacznego podwyższenia ciśnienia wewnątrzgałkowego. Objawia się czerwonym, bolesnym okiem oraz nagłym pogorszeniem ostrości wzroku. Zaczerwienienie może pojawić się, gdy dojdzie do bezpośredniego urazu oka.

Jeśli przerwana zostanie ciągłość ściany naczynka dojdzie do podspojówkowego wylewu krwi. Do pęknięcia naczynia może dojść nawet podczas kaszlu, kichania czy wymiotów.

Diagnostyka Czerwonego Oka

Warto zwrócić uwagę, że czerwone oczy mogą być objawem zarówno schorzeń o przebiegu łagodnym jak również bardzo poważnych. Zawsze należy brać pod uwagę objawy towarzyszące i skonsultować z lekarzem celem dalszego postępowania. Okulista przeprowadzając podstawowe badanie postawi rozpoznanie. Badania dodatkowe jak wymaz z worka spojówkowego mogą być konieczne dla włączenia odpowiedniego leczenia.

Czerwone Oko Leczenie

Nie ma jednej metody leczenia dla samego objawu czerwonych oczu. Ponieważ symptom ten może wynikać z różnych przyczyn dlatego tak ważne jest postawienie właściwej diagnozy i odpowiedni wybór terapii.

Profilaktyka:

• unikanie alergenów wywołujących objawy;
  • odpowiednia higiena soczewek kontaktowych;
  • regularna higiena brzegów;
  • noszenie okularów ochronnych;
  • odpowiednie leczenie schorzeń ogólnych np. nadciśnienia tętniczego.

Uwaga!